Міністерство оборони України, відповідно до вимог стратегічних документів оборонного планування, продовжує виконувати завдання із впровадження амбіційної оборонної реформи.
Реалізація визначених заходів реформи відбувається у складних умовах воєнно-політичної обстановки довкола України, спричинених агресивними діями Російської Федерації, та, відповідно, проведення Операції об’єднаних сил на Сході України.
За результатами проведення оборонного огляду відзначено сталу динаміку у досягненні стратегічних цілей реформи, спрямованих на набуття Збройними Силами України необхідних спроможностей для відбиття російської агресії та досягнення критеріїв набуття повноправного членства в НАТО, як це закріплено в Конституції України.
Кропітка та послідовна робота із забезпечення досягнення сталого прогресу оборонної реформи проводиться у постійній взаємодії зі стратегічними партнерами України, в першу чергу США, Великою Британією, Канадою, Литовською Республікою та Республікою Польща. Уряди зазначених країн та їх фахівці, які працюють в Україні, всіляко допомагають Збройним Силам України втілювати у повсякденну діяльність високі стандарти НАТО, забезпечуючи взаємосумісність зі збройними силами держав-членів Альянсу.
Високо цінуючи внесок України у посилення європейської та євроатлантичної безпеки та заохочуючи позитивні результати реформи, провідні країни Альянсу надають Збройним Силам України значну фінансову та матеріально-технічну допомогу. Так, 1 березня 2021 року, відповідно до рекомендацій американського оборонного відомства, Конгрес США затвердив перший транш безпекової допомоги нашій державі на 2021-й фінансовий рік у сумі 125 млн. дол. США за програмою «Ініціатива безпекової допомоги Україні» (https://www.mil.gov.ua/news/2021/03/02/ministerstvo-oboroni-vitae-ta-czinue-rishennya-ssha-shhodo-bezpekovoi-dopomogi-ukraini/).
Отримання другого траншу обумовлено обов’язковістю виконання вимог щодо демонстрації прогресу у реформі оборонного сектору та належного управління ресурсами США у сфері безпеки, визначених у законі США «Про санкціонування витрат на національну оборону на 2021 фінансовий рік» (National Defense Authorization Act — NDAA). Згаданий закон дає надзвичайну можливість створити глибші і більш прозорі відносини у сфері безпеки та оборони, повністю відповідні стратегічній меті України щодо досягнення цілей європейської та євроатлантичної інтеграції.
Міністерством оборони України, яке відіграє провідну роль у здійсненні реформи сил оборони, здійснюється координація національних зусиль з виконання вищезазначених вимог. Так, починаючи з січня 2021 року в оборонному відомстві організовано діяльність робочої групи на чолі із заступником Міністра оборони України з питань європейської інтеграції Анатолієм Петренком щодо оцінки стану оборонної реформи в контексті виконання умов надання безпекової допомоги США у 2021 фінансовому році. До роботи в групі залучено представників керівного складу структурних підрозділів Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, органів військового управління Збройних Сил України, а також причетних до реалізації оборонної реформи державних органів: Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства закордонних справ України та Служби безпеки України.
У ході узгодженої роботи групи були зроблені спільні попередні висновки про досягнення суттєвого прогресу у реформуванні сектору безпеки та оборони. Разом з тим, визначені проблемні питання, які потребують розв’язання у пріоритетному порядку.
За результатами діяльності робочої групи розробляється підсумковий документ, який буде передано Міністерству оборони США для підготовки пропозицій Конгресу США щодо прийняття рішення стосовно надання другого траншу безпекової допомоги Україні.
У разі позитивного рішення американської сторони, отриманий фінансовий ресурс буде спрямовано на подальше зміцнення обороноздатності країни та захист національних інтересів держави.