На Заході, зокрема у країнах Північноатлантичного альянсу, протягом часу, що минув від окупації Росією Криму, розв’язання гібридної війни на Сході України, а згодом – повномасштабного вторгнення російської армії в лютому 2022-го року, вважають, що саме ці події є тестом для держав НАТО щодо реагування на безпекові виклики на континенті, а також перевіркою на стійкість та солідарність союзників
Тому всі країни Альянсу повинні вжити всіх доступних кроків вже сьогодні, а краще, як то кажуть – ще «вчора», щоб забезпечити наявність боєздатних сил, спроможних оперативно реагувати на загрози та ефективно діяти, якщо виникне військовий конфлікт. І тут питання підготовки та освіти військовослужбовців є одними з вирішальних для підвищення загального рівня кваліфікації офіцерів, як командирів, так і навченості солдатів діяти в складних бойових умовах. Наприклад, зрозуміти та засвоїти тактику дій в урбанізованій місцевості, особливо з врахуванням досвіду російсько-української війни 2022-2023 років.
Тому війна лише підкреслює необхідність реформування системи військової освіти та її подальшої інтеграції у світовий простір. І як раз остаточне створення системи вищої освіти, у тому числі військової, інтегрованої у євроатлантичний простір вищої освіти є однією із цілей реформування системи вищої освіти в Україні.
І в цьому контексті формування та вдосконалення нормативно-правового регулювання сфери вищої освіти, зокрема забезпечення якості освіти в Україні відповідно до євроатлантичних стандартів є одним з пріоритетів діяльності як вищих органів влади у сфері освіти, так і самих закладів вищої освіти, зокрема тих, що займаються підготовкою військовослужбовців.
Треба зазначити, що навчання та професійна підготовка військових фахівців у НАТО базуються на чітко визначених принципах та застосовуються методи нормативно-правового регулювання, які дозволяють забезпечити єдність та ефективність системи підготовки військовослужбовців країнах-членах Альянсу.
Якщо безпосередньо торкатися принципів нормативно-правового регулювання, то насамперед треба зробити акцент на п’яти основних.
По-перше, це єдність стандартів. Тут НАТО сприяє створенню єдиної системи стандартів та вимог до підготовки військових фахівців у країнах-членах. Це забезпечує спільність та взаємозамінність підготовки військовослужбовців з різних країн.
По-друге – системність та комплексність. Професійна підготовка військових фахівців в НАТО ґрунтується на системних підходах та комплексному покритті всіх аспектів освіти, навчання та тренування.
По-трете – інновації та розвиток. В цій сфері нормативно-правове регулювання сприяє стимулюванню інноваційних підходів та розвитку нових методик і технологій у військовій освіті та підготовці.
По-четверте – відповідність міжнародним стандартам. Професійна підготовка військових фахівців у НАТО ґрунтується на відповідності міжнародним стандартам та угодам, що стосуються військової освіти.
По-п’яте – прозорість та відкритість. Мається на увазі, що нормативно-правове регулювання відкрите для всіх зацікавлених сторін, що забезпечує прозорість та можливість активної участі у розвитку системи підготовки.
Методи нормативно-правового регулювання:
- Розробка нормативних актів. Країни-члени НАТО розробляють та затверджують нормативні акти, які стосуються військової освіти та підготовки, що регулюють організацію, зміст та стандарти підготовки.
- Затвердження програм та стандартів. Освітні програми, вимоги до тренувань та стандарти підготовки підтверджуються відповідними військовими органами та підрозділами НАТО.
- Проведення атестації та оцінки. Військовослужбовці проходять атестацію та оцінку знань і навичок, що дозволяє визначити їхній рівень професійної підготовки.
- Співпраця та обмін досвідом. Країни-члени НАТО активно співпрацюють між собою, діляться досвідом та найкращими практиками щодо підготовки військових фахівців.
- Підтримка науково-дослідної роботи. НАТО підтримує розвиток науково-дослідницької
бази та співпрацю з академічними установами для підвищення рівня професійної підготовки військових фахівців.
Принципи та методи нормативно-правового регулювання військової освіти і підготовки в НАТО спрямовані на забезпечення високого рівня професіоналізму та готовності до виконання завдань у сучасних умовах. Це допомагає підтримувати колективну обороноздатність та готовність до реагування на будь-які загрози.
Для України формування та подальше удосконалення прогресивної нормативно-правової бази сучасної вищої освіти, особливо – військової з урахуванням євроатлантичних стандартів та міжнародного досвіду одним з основних факторів підготовки висококваліфікованого військового фахівця.