Створення сучасної моделі військової освіти, яка повністю сумісна з країнами НАТО, є необхідною умовою для подальшого просування на шляху до повноправного членства України в Альянсі та одним з головних завдань в контексті підвищення якості підготовки та навчання українських військових, у тому числі – до вдосконалення підготовки професійного сержантського складу.
Міноборони системно працює над впровадженням натовських стандартів у сферу військової освіти та цілеспрямовано вибудовує сучасну модель військової освіти. Так, за ініціативою оборонного відомства наприкінці 2022 року на державному рівні було затверджено Концепцію трансформації системи військової освіти. Цей документ не лише окреслює наявну проблематику, основні завдання і структуру системи військової освіти, а й передбачає реалізацію вичерпного переліку завдань і заходів на період до 2032 року. При цьому ретельно враховується необхідність дотримання вимог щодо якості військової освіти, професіоналізації Збройних Сил та організації централізованої підготовки військових фахівців. Також одним з головних завдань реалізації зазначеної Концепції є створення всіх умов для набуття достатньої взаємосумісності української армії та загалом Сил оборони з відповідними структурами країн НАТО. Окремим завданням є налагодження ефективної координації підготовки військових фахівців з питань оборони, безперервний освітній та професійний розвиток військових фахівців.
Співпраця України з Північноатлантичним альянсом у сфері військової освіти триває протягом багатьох років. Тут треба згадати про такий напрямок, як Участь України в Програмі НАТО з удосконалення військової освіти (Defence Education Enhancement Program – DEEP). Ця программа було започаткована Альянсом ще у 2007 році для надання допомоги партерам та підтримки у реформуванні власних систем військової освіти відповідно до стандартів НАТО. Цей механізм об’єднує професорсько-викладацький склад навчальних закладів у країнах-членах НАТО, таких інституцій, як Центр досліджень з питань європейської безпеки імені Дж. Маршалла, Бюро міжнародної мовної координації. Україна приєдналася до участі у Програмі DEEP у 2012 році. І завдяки цьому Україна отримала додатковий ефективний інструмент для удосконалення та підвищення сумісність власної системи військової освіти удосконалювати та підвищувати сумісність нашої освіти. Також треба зазначити, що з 2015 року окремим напрямом діяльності Програми є допомога Україні в удосконаленні системи підготовки сержантського складу.
Директор програми НАТО DEEP-Ukraine Маріуш Соліс вважає, що результатом співпраці в рамках програми є суттєве переформатування системи військової освіти України за стандартами НАТО. А враховуючи те, що Україна за час відбиття російської агресії здобула унікальний бойовий досвід, його не лише слід накопичувати та систематизувати, а й вивчати в кожному військовому виші з огляду на видову належність і спеціалізацію. На думку Маріуша Соліса, такий досвід та матеріал на його основі є актуальним і затребуваним військовими навчальним закладами НАТО, безпосередньо країн Альянсу та його партнерів.
До речі, на сьогодні, коли Україна стикається з глобальним викликом для власної безпеки та незалежності й вимушена відстоювати територіальну цілісність на полі бою, реформи у сфері освіти набувають особливого значення. Освітні перетворення охоплюють всі рівні системи, включаючи загальну, вищу та військову освіту. Доречно згадати, що у травні цього року Верховна Рада ухвалила Закон, який спрямований на удосконалення системи початкової загальновійськової підготовки. Головний акцент робиться на підвищення рівня обороноздатності держави та формуванні оборонної свідомості громадян. На думку розробників Закону, такі базові навички, як основи домедичної допомоги, виживання у кризових ситуаціях, загальне розуміння тактики дій на полі бою мають бути максимально поширеними. Тому початкова загальновійськова підготовка включатиме військово-патріотичне виховання та буде реалізовуватися на третьому рівні повної загальної середньої освіти. Навчання проводитиметься у закладах загальної середньої, професійної та фахової передвищої освіти. Програми навчання буде розробляти Міносвіти у тісній співпраці з Міністерством оборони. Підготовка буде проводитися з метою формування у учнів первинних загальновійськових знань і спеціальних компетентностей щодо оборонної свідомості. У подальшому це вагомою мірою сприятиме більш кращій підготовленості та готовності молоді до захисту Батьківщини.
Тож загалом, військова освіта в Україні є важливою складовою національної безпеки та оборони. Реформи у цій сфері спрямовані на підвищення професіоналізму українських військовослужбовців та повну інтеграцію Збройних Сил України в НАТО.
Отже, окреслимо ключові цілі трансформації військової освіти.
В контексті інтеграції з Північноатлантичним альянсом Україна активно впроваджує стандарти НАТО у військову освіту, що охоплює всі рівні підготовки, від курсантів до офіцерів. Це включає адаптацію навчальних програм, використання передових методів навчання та модернізацію навчальних закладів. Також всі навчальні процеси повинні враховувати загальні тенденції розвитку системи національної та міжнародної безпеки, зміни принципів та способів ведення збройної боротьби, а також нових вимог до якості військової освіти на основі стандартів НАТО.
А в сфері міжнародного співробітництва військові академії та навчальні центри України тісно співпрацюють з іноземними партнерами, що дозволяє українським військовим отримувати знання та досвід на міжнародному рівні. Регулярні спільні навчання та обміни з країнами-членами НАТО допомагають зміцнити бойовий потенціал та взаємодію у багатонаціональних операціях.
Наступний важливий аспект – технічна освіта та кібербезпека. Адже сучасні війни вимагають нових підходів до освіти у галузі техніки та кібербезпеки. І тут насамперед необхідно концентруватися на підготовці кіберспеціалістів. Розвиток кібербезпеки є одним з ключових напрямків реформ у військовій освіті. Українські військові навчальні заклади вже зараз готують фахівців, здатних захищати інформаційні системи країни від кібератак, використовуючи передовий досвід НАТО.
Також активне впровадження технологічних інновацій у військову освіту, включаючи симулятори бойових дій, віртуальні тренажери та автоматизовані системи управління військами, дозволяє підвищити рівень підготовки особового складу.
Говорячи про реформи, які зараз тривають у сфері військової освіти, необхідно наголосити, що вони враховують важливість інтеграції гендерних перспектив та є однією з ключових складових цього реформування. Адже започаткування та подальших розвиток програм навчання для жінок-військовослужбовців, дозволяє зміцнювати їхні позиції в армії та сприяє зростанню ролі жінок у військовій сфері.
Також важливішим напрямком реформування є створення нових освітніх програм, які спрямовуються на формування у військовослужбовців лідерських якостей в контексті набуття необхідних компетенцій для повноцінної інтеграції в НАТО та з обов’язковим врахування досвіду щодо ведення бойових дій. тут акцент робиться на використання у навчальному процесі в ролі інструкторів кращих офіцерів та сержантів як носіїв практичного бойового досвіду.
Також реформа переслідує створення нового освітнього середовища, яке спонукатиме військовослужбовця до постійного саморозвитку, а в Збройних Силах України буде ефективно реалізовано принцип «Освіта впродовж військової кар’єри».
Отже, реформи у сфері освіти, включаючи військову освіту, є важливим кроком на шляху до зміцнення обороноздатності та підвищення загального рівня підготовки українських громадян. Інтеграція євроатлантичних стандартів, співпраця з НАТО та інноваційний підхід до навчання дозволяють Україні створювати сучасну, мобільну та ефективну систему освіти, яка відповідає викликам часу та сприяє зміцненню національної безпеки.